JAGUAR XE SV PROJECT 8

DE MEEST EXTREME PERFORMANCE JAGUAR OOIT

Met 600 pk uit een 5.0 liter V8 Supercharged benzinemotor is de Project 8 de krachtigste straatlegale Jaguar ooit. De totale productie wordt beperkt tot 300 auto's wereldwijd. Elke auto wordt met de hand gebouwd in het SVO Technical Centre in Warwickshire, Engeland. Kies uit de tweezits circuituitvoering en een op de weg georiënteerde vierzitter. Beide zijn uitsluitend verkrijgbaar met stuur links. Er zijn prototypes getest op locaties door heel Europa. De bekendste daarvan is de Nürburgring Nordschleife. Project 8 heeft de snelste ronde ooit gereden voor een Jaguar op de Nordschleife, sneller dan alle andere vierdeurs productiesedans ooit en sneller dan veel vermaarde supercars.

https://www.youtube.com/watch?v=FjoBRnPF0Yc

NIEUW: Porsche Cayenne Coupé

Het zat er geruime tijd aan te komen en het doek is gevallen; de Cayenne kan je voortaan ook als coupé krijgen. Daarmee heeft Porsche aan antwoord klaar voor de BMW X6, Mercedes GLE Coupé, Audi Q8 en Lamborghini Urus. Niet toevallig deelt de Cayenne zijn fundamenten met die laatste twee rakkers. Waardoor dit dus in principe Porsches visie is op die Lambo Urus. Uiterlijk herken je de Coupé-versie van de Cayenne aan de, je raadt het nooit, sterker aflopende daklijn. Desgewenst kan je dat dak krijgen in koolstofvezel waarbij je een "Double Bubble" krijgt in het dakdesign. Deels voor de sier, een heel klein beetje voor de hoofdruimte. Over die hoofdruimte gesproken, Porsche besloot de achterbank 3 centimeter lager te plaatsen dan in de reguliere Cayenne om ook de inzittenden achteraan nog comfortabel plaats te bieden. Maar laat ons eerst nog terug naar het design gaan. Porsche hangt namelijk een uitklapbare spoiler achter de aflopende koffer. Niet bovenop de klep zoals we gewoon zijn bij SUV's, wel onder de achterruit. Speciaal, laat het ons daar op houden. De Duitsers laten trouwens de achterzijde 1.8 centimeter breder uitvallen. Om de coupé-allures te accentueren. 

www.autofans.be 

GESPOT: Porsche 992 GT3

Voorlopig verkoopt Porsche enkel nog de Carrera S en 4S-versies van de nieuwe 911 Type 992. Daarentegen weten we dat het gamma snel zal worden uitgebreid, vooral met de komst van de Cabriolet, maar ook met de beroemde GT3, een model voor puristen dat ook trouw blijft aan de atmosferische motor.

Hoewel ze tijdens de nacht zijn genomen, laten de foto’s ons zien dat de hier gesnapte testauto bijna productieklaar is met zijn grote instelbare achtervleugel bovenop de motor. Natuurlijk komen er twee versies van de GT3: een ‘gewone’ GT3 en een RS. De ‘klassieke’ GT3 zal waarschijnlijk als eerste worden gepresenteerd.

Beide versies van de GT3 krijgen een atmosferische motor en zullen een paar maanden van elkaar worden gepresenteerd. We verwachten dat de RS een paar extra paarden onder de kap krijgt, waarschijnlijk uit de 4 liter-boxer die opnieuw van de partij is. Iets waar niemand over zal klagen. De versnellingsbak verschilt daarentegen van de andere 911’s aangezien de GT3 nog altijd de PDK-bak met 7 verzetten krijgt in plaats van de nieuwe met 8 versnellingen van de andere modellen. Het model komt naar alle verwachtingen ergens begin 2020.

NIEUW: Porsche 992 Coupé

De Flair van vrouwlief op tafel liet het eerder al uitschijnen: billen zijn terug in. Waardoor de 911 vanaf deze generatie steeds beschikt over brede heupen. Daar waar die voordien werden voorbehouden aan de Turbo's of vierwielaangedreven varianten. De reden daarachter is vanzelfsprekend; breder wielkasten laten toe om bredere banden te monteren. Waardoor de 911 een stuk meer grip krijgt. Niet dat dit voordien een probleem was.

Verder kan je de achtste generatie herkennen aan de terugkeer van de doorlopende achterlichten. Die verschenen voor het laatst op de laatste generatie luchtgekoelde 911 die Porsche ooit bouwde, de 993. De ouderwetse deurhendels zijn voortaan ook verdwenen. Die worden ingewisseld voor verzonken exemplaren. Vooraan is er hoogstwaarschijnlijk ook wat nieuw maar laat ons eerlijk zijn; de designers hebben blijkbaar het lef niet om al te veel dingen te veranderen.

Met je twee handen kom je eigenlijk niet toe om alle varianten van de huidige 911 te kunnen tellen. Bij de achtste generatie begint Porsche terug bij de basis. Het is te zeggen; de Carrera S en het vierwielaangedreven derivaat, de 4S. Die doen naar goede gewoonte beroep op een 3-liter boxermotor met turbokracht. Dat blok beschikt over 450 pk en stelt de 911 in staat om de honderd aan te tikken in 3,5 seconden. Toch als je voor de 911 Carrera 4S gaat met Sport Chrono-pakket. De "reguliere" Carrera S zonder Chrono is echter marginaal trager met een sprint van 3,7 seconden. Pijlsnel dus, ongeacht de uitvoering.

Zelf roeren in de pot lijkt er evenwel niet meer bij te zitten, waardoor het 8-traps PDK all the way is. Omdat je daardoor een stukje feeling verliest installeert Porsche standaard een "WET"-modus op je 911. Die modus kan water detecteren en maakt de bestuurder er op attent wanneer het té listig wordt. Want een 911, dat blijft een sportwagen voor dagelijks gebruik.

 

autofans.be 

NIEUW: Porsche 992 Cabrio

Na de gesloten coupé volgt nu de open cabrio, een modelafgeleide dat intussen sinds 1982 in de Porsche-catalogus staat. De Cabriolet zweert bij een zachte dakconstructie, die uit magnesium opgetrokken componenten gebruikt om ervoor te zorgen dat de kap niet gaat zwellen bij hogere snelheden.

Het dak van de Porsche 911 Cabriolet open en sluit je via een hydraulisch systeem. Die striptease vraagt nauwelijks 12 seconden en kan je ook al rijdende uitvoeren tot een snelheid van 50 km/u. Een elektrisch uitschuifbare winddeflector zorgt ervoor dat je ook open kan blijven rijden bij hogere snelheden.

Verder adopteert de cabrio zowel de esthetische als de technische verbeteringen waarmee Porsche de 992-generatie zegende, van de lichtstrip tussen de achterlichten en het dubbele derde remlicht tot de toegenomen spoorbreedte en de verplaatste motorsteunen. Ook de specs van de achterin gemonteerde, voortaan aan een gerobotiseerde PDK-achtbak gehangen biturboboxer kennen we. Het 3 liter-blok ontwikkelt een piekvermogen van 450 pk (bij 6.500 opm) voor een maximumkoppel van 530 Nm (tussen 2.300 en 5.000 opm).

De Porsche 911 Cabriolet Carrera S sprint in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u, de vierwielaangedreven 4S schiet iets sneller uit de startblokken en klaart de klus in 3,8 seconden. Het optionele Sport Chrono-pakket knuipt daar desgewenst 2 tellen af. De topsnelheid van de S bedraagt 306 km/u, de 4S haalt 304 km/u.

De 911 Cabriolet is voor het eerst leverbaar met het optionele Porsche Active Suspension Management. Dat met adaptieve dempers, kortere veren en stijvere stabilisatorstangen gezegende PASM-onderstel trekt de cabrio 10 millimeter dichter tegen het asfalt en belooft een strakker rijgedrag.

www.autowereld.be 

Aan de op deze website vermelde informatie en prijzen kunnen op geen enkele wijze rechten ontleend worden en al het getoonde is onder voorbehoud van type- en/of (digitale) weergavefouten. Neem bij de twijfel over de juistheid van de informatie altijd contact op met Garage Vandenberghe.

website by chilli.be